Szeretnénk iskolánkban a 2024-25. tanév őszén elkezdett programot meghonosítani.
Jómagam, Horváth Gabriella, s néhány kolléga (köztük Csapó Andrea , akivel a 90-es évek derekán egy erdészeti továbbképzésen közösen vettünk részt, s azóta is jó barátságot ápolunk), támogatják az elképzelést, mely szerint a természetben töltött idő testnek, léleknek, szellemnek épülést ad. S ha történetmondással, természetművészettel gazdagítjuk, a személyiséget erősen megtámogató, építő élménnyé, programmá válik.
Terveink szerint havonta 1, esetleg két alkalommal hétvégén hosszabb-rövidebb túrákat, sétákat szervezünk tömegközlekedéssel elérhető szép természeti környezetbe, ahol biológiai, ökológiai, földrajzi, geológiai, történelmi, kultúrtörténeti stb. ismeretek mellett, mesék, legendák, játékok, feladatok, alkotási lehetőségek gazdagítják a résztvevők, gondolat és érzés világát (nem utolsó sorban lehetőség nyílik a térképolvasás elsajátítására, a turista jelzéseken való kiigazodásra).
A közösségi élmény segíti az ön- és társ ismeretet, segít kapcsolódni önmagunkhoz, másokhoz, a természethez.
A régiségben a téli estéken, amikor a gyermekek elaludtak, a felnőttek szőttek, fontak, kést készítettek, táncházat tartottak, mesélőt hallgattak. A nép ajkán élő meséket egy-egy mesemondó adta oda a kis közösségeknek, élő mesemondással. A mesék segítették az embereket, - elbeszélték a hallgatóknak, hogyan lehet, kell helyt állni az életben, hogy működik a világ, a természet, milyen természete van az embert körülvevő valóságnak, hogyan lehet kiigazodni a lélek útvesztőiben. Hogyan működnek az emberek, emberi kapcsolatok, hogyan lehet és kell a természettel együtt élni, milyen analógiák léteznek a kozmosz, a természet és az ember, emberi természet, ember lehetséges lelki működései közt.
A 20. században kezdtek a gyermekeknek mesélni, ekkor vált a mese a gyermeknevelés részévé. A mese működése több szintű-a népmesék egyrészt történeti átélés élményt nyújtanak, másrészt a fantáziát élénk működésre késztetik, harmadrészt segítséget adnak, kódokat nyitnak meg-hogyan értékeljük a körülöttünk lévő világot, mit tehetünk magunkért, másokért. Íratlan szabályokat, kulcsokat mutatnak meg az ember számára.
Ki ne állt volna már ott, ahol a madár se jár?
Ki ne tévedt volna el az erdőben?
Ki nem tudta , hogy édes öreg anyjának kell szólítani a vénséget, ki ijesztő, s mégis tud kezet nyújtani, segítséget, tanácsot adni?
Ki ne mászta volna már meg az Üveg-hegyet?
KI nem kelt még át az Óperenciás-tengeren?
Kinek nem akadt még táltos lova, akit a trágyából kellett kihúzni, s étetni parázzsal, tűzzel, hogy át tudja verekedni magát minden szörnyűségen?
Ki ne húzódott volna már meg egy fa odvában?
Ki ne szállt volna már le a feneketlen kútba?
Ki ne viaskodott volna már a sárkánnyal? Egymás után többel, egyre több fejűvel?...míg aztán célba ért.
Ki nem járt még a kővé vált birodalomban, ahol nem lehet moccanni, ahol dermedtség tartja fogva az életet?
S folytathatnánk a mesei képeket, míg világ a világ. , s még egy nap.
…a a gyermek, akit feltarisznyálnak-felkészítenek az életre
…a gyermek, akit elzavarnak otthonról….
…a gyermek, akit bevisznek az erdőbe elveszejteni…
…a gyermek, akit megátkoznak, elvarázsolnak….
… a gyermek, aki magától indul a világ felfedezésére
…a kővé vált birodalom, ahol senki nem tud mozdulni
…a fonalat felcsévélő orsó, amely megszúr, megsebez, s a kútba kell menni utána
…a béka, akitől undorodunk, s a mese végére világszép királyfi lesz
…stb.
Ezek a képek mind-mind a körülöttünk lévő és a bennünk élő világról szólnak. Nem éppen úgy, ahogy a filmek, rajzfilmek, klipek..
Hétvégi sétáinkhoz csatlakozhatnak szülők, nagyszülők, testvérek. A túrák nehézségi fokát előre megadjuk, hogy eldönthető legyen, ki tudja vállalni.
A túrákat kapcsolhatjuk jeles napokhoz, pl. madár megfigyelés napja, a Föld napja, Madarak és fák napja stb.. Ilyenkor a mesék, történetek is ezen témákhoz kapcsolódnak.
A kiírt túrákat 3-4 gyermek jelentkezésével is megtartjuk. Szabály, hogy 2-10 gyermekre 2 felnőtt kísérő kell, és minden további 5-10 gyermekre legalább 1. A velünk tartó felnőttekre számítunk, mint felnőtt megtartó erőre.
Ezen túráknak utazási költsége nincs, hiszen ingyen vehetik igénybe a gyermekek a MÁV és a VOLÁN , BKV járatait.
Ami szükséges:
Ha intézményünkben megjön a kedv a gyermekek körében a közös időtöltésre a természetben, szívesen tervezünk távolabbi tájakra is kirándulásoka: pl.Aggtelekre, Mecsekbe, Bakonyba.
Ezen utak lebonyolítása autóbusz bérlést igényel. Így utazási költség, lehetséges belépő árának térítését feltételezi.
Reményeink szerint fel tudjuk építeni iskolánk természetjáró közösségét!
Programjainkat hamarosan közzé tesszük.
Szeretettel várjuk a hozzánk csatlakozókat!
Gabi néni, Andi néni